حجاب درکشور های مختلف
حجاب
منوی اصلی
مطالب پیشین
وصیت شهدا
وصیت شهدا
لینک دوستان
پیوندهای روزانه
نویسندگان
درباره

به وبلاگ حجاب خوش آمدید
جستجو

آرشیو مطالب
لوگوی دوستان
ابزار و قالب وبلاگ
کاربردی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 23
بازدید ماه : 370
بازدید کل : 66653
تعداد مطالب : 25
تعداد نظرات : 76
تعداد آنلاین : 1


.

پرده خوش امد گویی

div style="border-width: 0px; z-index: 1000; position: fixed; right: 0px; bottom: 0px;">
type="text/javasc
ابزار وبلاگ
پنج شنبه 11 دی 1393برچسب:, ساعت 21:14

فرانسه

زنان مسلمان فرانسه همواره با محدودیت‌های زیادی در داشتن حجاب روبرو بوده‌اند. پارلمان این کشور با تصویب قانونی در سال ۲۰۰۴ استفاده از روسری و دیگر نمادهای مذهبی آشکار در مدارس فرانسه را رسما غیرقانونی اعلام کرد. البته پیشتر نیز اغلب مدارس فرانسه به سختی به دانش‌آموزان خود اجازه می‌دادند با پوشش اسلامی در کلاس‌های درس حاضر شوند. این مساله موجی از واکنش‌ها در فرانسه را برانگیخت.

این در حالی است که در فرانسه جدایی دین و دولت جایگاه مهمی در قوانین دارد. همچنین استفاده از حجاب در اماکن عمومی این کشور نیز در سال ۲۰۱۰ ممنوع شد و جریمه‌ای معادل ۱۵۰ یورو برای زنان محجبه در نظر گرفته شد.

مسلمانان فرانسه معتقدند که حکم دادگاه فرانسه مبنی بر تحمیل جریمه علیه پوشیدن حجاب- نقاب-، یکی از سلسله حیله گری‌های سیاسی است که بدنام کردن مسلمانان را دنبال می‌کند.

همچنین اخیرا کمیسیون تخصصی مجلس فرانسه طرح ممنوعیت حجاب در ادارات و شرکت‌های خصوصی را مورد بررسی قرار داد که البته با مخالفت مواجه شد.

به طور کلی می‌توان گفت، زنان همواره در فرانسه قربانی سیاست‌های نژادپرستانه دولت بوده‌اند.




 

اسپانیا

 

اسلام پس از مسیحیت دومین دین در اسپانیا است که طبق قانون آزادى مذهبى در سال ۱۹۶۷ به رسمیت شناخته شده است. ولی طی سالیان اخیر در این کشور نیز دولت در شهرهایی نظیر بارسلون، حجاب اسلامی پوشاننده صورت را در برخی اماکن عمومی نظیر دفاتر شهرداری، بازارهای عمومی و کتابخانه‌ها ممنوع کرد.

داشتن حجاب در برخی از مدارس اسپانیا نیز ممنوع است. برخی از مدارس از ثبت نام دختران محجبه امتناع می‌کنند و برخی نیز بدین دلیل اخراج می‌شوند.

اولین ممنوعیت رسمی حجاب در سال ۲۰۱۰ صورت گرفت. در این سال شورای محلی کاتالان در شهر لییدای اسپانیا قانون ممنوعیت رعایت حجاب کامل اسلامی برای زنان مسلمان در اماکن عمومی را تصویب کرد.
 

 

شورای کاتالان در شهر لییدای اسپانیا پس از تصویب قانون ممنوعیت استفاده از روبنده برای زنان مسلمان در اماکن عمومی، مدعی شد که هدف از تصویب این قانون حمایت از حق تساوی بین زن و مرد است.

البته چندی پیش به دنبال درخواست مقامات دولتی شهر لاریدو از شهروندان مسلمان برای برداشتن حجاب اسلامی در اماکن عمومی، این موضوع به دادگاه عالی اسپانیا ارجاع داده شد و این نهاد قضایی با بیان این‌که چنین امری موجب نقض آزادی دینی افراد است، درخواست مقامات لاریدو را رد کرد.


آلمان

در خصوص حجاب زنان در آلمان باید گفت، آلمان از جمله کشورهای اروپایی است که زنان در داشتن حجاب منعی نداشتند، ولی اخیرا مجلس ایالت‎ بادن‎ ورتمبرگ‎ قانونی‎ تصویب‎ کرد کـه‎ در آن‎‎ پـوشـش‎ اسلامی‎ برای‎ معلمان آمـوزشگاه‎‌های‎ دولتی‎ این‎ ایالت‎ ممنوع شده‎‎ است.

این در حالی است که استفـاده از مظاهر دینی‎ بـرای‎ مسیحیان‎‎ و یهودیان آزاد گذاشته‎ است.
 

 

این‎‎‎ مجلس‎‎ نخستین مجلس محلی‎ آلمان است‎ کـه‎‎ قانون‎ منع‎ حجاب‎‎ را تصـویـب کـرده است. در ایالت‎ برلین‎‎ هم‎ تاکنون پیش‎ نویس‎ قانـون‎ منع‎ مظاهر دینی‎ تصویب‎ شده‎ است‎. گفتنی است دادگاه‎‎ قانون‎‎ اساسی‎ آلمان که مسـئول‎ اظهار نظر دربـاره‎ منـع‎ حجـاب‎ اسـلامی‎ در مدارس‎ ایـن‎ کشور است،‎‎ تصـمیـم‌‌گیـری‎‎ در این‎ باره‎‎ را به ایالت‌های محـلی‎ واگـذار کـرده‎ است.

بر این اساس حداقل چهار ایالت در آلمان، روسری به سر کردن برای معلمان را ممنوع کرده‌اند.


انگلستان

در بریتانیا هیچ محدودیتی در مورد پوشش اسلامی وجود ندارد، ولی از سال ۲۰۰۷ ، در پی بخشنامه‌ای که منجر به گشوده شدن چندین پرونده پر سر و صدا در دادگاه ها شد، مدارس حق دارند پوشش خاص خود را تعیین کنند.

پس از آن که حزب استقلال بریتانیا (UKIP) خواستار ممنوعیت همه انواع حجاب اسلامی پوشاننده صورت شد، ادبالز، وزیر مدارس بریتانیا، در ژانویه ۲۰۱۰ گفت، تعیین تکلیف در مورد لباس افراد در خیابان "با اخلاق بریتانیایی" سازگار نیست.

نایجل فراژ، رئیس سابق UKIP – که رهبری ۱۳ نماینده این حزب در پارلمان اروپا را بر عهده دارد – گفت: این نوع حجاب نماد "جامعه بریتانیایی است که به نحو فزاینده‌ای در حال تقسیم شدن است"، و حجاب را "ظلم" به زنان و خطری بالقوه از نظر امنیتی دانست.
 


UKIP اولین حزب سیاسی بریتانیاست که خواستار ممنوعیت کامل این نوع حجاب شده است. پیش از این حزب ملی بریتانیا خواستار ممنوعیت حجاب در مدارس بریتانیا شده بود.

البته برخی مدارس محدودیت‌هایی را برای دانش آموزان محجبه ایجاد می‌کنند. به عنوان مثال در سال گذشته مسئولین یک مدرسه یونانی ارتودوکس در لندن از حضور یک دختر مسلمان ۹ ساله در مدرسه به خاطر استفاده از حجاب ممانعت کرده بود.


هلند

دولت هلند در سال ۲۰۰۶ طرح‌هایی را برای ممنوعیت هر آنچه که صورت را می‌پوشانند – از برقع گرفته تا کلاه‌های ایمنی - در اماکن عمومی بررسی کرد، اما کمی بعد این طرح را رها کرد.

حقوق‌دانان معتقد بودند، چنین اقدامی احتمالا مغایر قانون اساسی است و منتقدان این طرح هم آن را مغایر حقوق شهروندی می‌دانستند.

دولت در عوض اعلام کرد که حجاب پوشاننده صورت را در مدارس و ادارات دولتی ممنوع خواهد کرد، ولی هنوز چنین قانونی وضع نشده است.

گفتنی است، حدود پنج درصد از جمعیت ۱۶ میلیونی هلند، مسلمان هستند. نتایج یک نظر سنجی نشان می دهد که حدود ۷۵ درصد مردم هلند، هیچ گونه مخالفتی با پوشش حجاب اسلامی برای بانوان در این کشور ندارند. ۳۵ درصد افراد شرکت کننده نیز با حضور مجریان محجبه در شبکه‌های تلویزیونی موافقند.

به نظر می رسد که به تدریج، پوشش اسلامی در هنجارهای اخلاقی هلند پذیرفته شده است. نتایج یک نظر سنجی در موسسه رفتار شناسی «Motivkachn» نشان می‌دهد که حجاب اسلامی بیش از پیش مورد پذیرش عامه مردم هلند قرار گرفته است.

قوانین حجاب در بلژیک

بحث حجاب زنان مسلمان در کشور بلژیک همواره با فراز و نشیب زیادی روبرو بوده است. دولت این کشور تاکنون چندین بار داشتن پوشش اسلامی برای زنان را ممنوع کرده است. البته در برخی موارد قوانین منع حجاب لغو شده، اما این مسائل نشان از این امر دارد که داشتن حجاب در این کشور همواره به عنوان یک مشکل و معضل مطرح بوده است.

در بلژیک داشتن حجاب در سه حوزه مناقشه برانگیز است:

۱- داشتن حجاب در مدارس
۲- استفاده از روبنده در اماکن عمومی
۳- داشتن حجاب توسط کارمندان دولتی


حجاب در مدارس از اواسط دهه ۷۰ میلادی در کشور بلژیک مناقشه برانگیز بوده است. هرچند قانون سراسری و فراگیری در خصوص ممنوعیت حجاب وجود ندارد، ولی برخی مدارس استفاده از حجاب برای دانش آموزان خود را منع می کنند و محدودیتی در این زمینه برای مدارس وجود ندارد. (+)

به عنوان مثال در سال ۲۰۱۰ میلادی، براساس قوانین داخلی مدارس، ۱۱۰ مدرسه از ۱۲۹ مدرسه بخش فرانسوی زبان نظام آموزشی بلژیک، نمادهای دینی را ممنوع اعلام کردند. از آنجا که بسیاری حجاب را نماد اسلامی می‌دانند، دختران محجبه از پوشیدن حجاب در این نوع مدارس منع شدند.

به طور کلی در نظام آموزشی کاتولیک بلژیک اکثر مدارس قوانین خود را به شکلی تغییر داده‌اند تا دانش‌آموزان پیش از ورود به مدرسه هیچ‌گونه پوششی بر سر نداشته باشند و بعد وارد ساختمان مدرسه شوند.(+)

از دیگر مسائل مناقشه برانگیز حجاب در بلژیک استفاده از روبنده در اماکن عمومی است. در سال ۲۰۱۱ بلژیک به ‌عنوان دومین کشور اروپایی، قانون منع پوشش صورت زنان را به تصویب رساند.
 

 

براساس این قانون هرگونه پوشش صورت زنان، اعم از برقع، ماسک و یا روبنده در انظار عمومی ممنوع اعلام شد و افراد متخلف، به جریمه نقدی بین ۱۵ تا ۲۵ یورو و یا تحمل هفت روز زندان محکوم شدند. (+)

در توضیح این اقدام نمایندگان مجلس تأکید کردند، برقع نماد مذهب نیست؛ بلکه ابزاری برای سرکوب زنان است. (+)

همچنین در خصوص حجاب زنان کارمند، دولت این کشور در سال ۲۰۰۷  پوشش زنان مسلمان کارمند را در شهرهایی چون گنت و آنتوپ ممنوع کرد. (+)
 

 

پوشش اسلامی در دانمارک

هم اکنون در کشور دانمارک قانونی مبنی بر ممنوعیت حجاب برای زنان مسلمان در اماکن عمومی وجود ندارد. ولی این بدان معنا نیست که در این کشور حجاب زنان بدون هیچگونه مشکلی پذیرفته شده است.

دولت این کشور در سال ۲۰۰۸ اعلام کرد که به قضات اجازه نمی دهد روسری بر سر کنند و یا از سایر سمبل های دینی در دادگاه استفاده کنند. این ممنوعیت شامل صلیب، کلاه یهودیان، عمامه و روسری می‌شود. (+)

 

 

در دانمارک، مردم از هر مذهبی که باشند آزادند تا عبادات خود را به جا آورده و لباس‌های مذهبی خود را به تن کنند. طبق اعلام دولت این کشور، حجاب برای زنان مسلمان در جامعه آزاد است. ولی با توجه به تلاش‌های اسلام‌ستیزانه در این کشور و ترویج ذهنیت منفی در مورد اسلام از جمله انتشار کاریکاتورهای توهین‌آمیز علیه پیامبر اسلام، نگاه ها طی سال های اخیر نسبت به حجاب منفی شده است. (+)


حجاب در ایرلند

ایرلند به عنوان کشوری کاتولیک شناخته می شود. به طور کلی مسلمانان ایرلند با مشکلات خاصی مواجه نیستند. دولت این کشور نیز، گاهی در راستای تأمین منافع جمعیت مسلمان و غیرمسلمان خود، تسهیلاتی را برای مذاهب مختلف در نظر می‌گیرد تا شهروندان آزادانه‌تر بتوانند به عبادات و اعمال مذهبی خود بپردازند. (+)
 

 

البته در ایرلند نیز مانند دیگر کشورهای اروپایی در برخی مواقع اسلام و مظاهر اسلامی به عنوان تهدید تلقی شده و محدودیت هایی را برای مسلمانان به وجود آورده است.

به عنوان مثال در سال ۲۰۱۰ طی دستورالعملی استفاده از روبنده برای معلمان مسلمان منع شد. همچنین استفاده از حجاب برای دانش آموزان در مدارس همواره در این کشور مورد بحث بوده است.
 

 

نگاه عموم مردم نسبت به حجاب زنان در این کشور چندان منفی نیست. حتی طی نظرسنجی که در این کشور صورت گرفت، ۴۸ درصد موافق حجاب زنان بودند، ۳۵ درصد مخالف و ۱۳ درصد در این خصوص نظری نداشتند. (+)


پوشش اسلامی در سوئیس

در کنار کشورهایی همچون فرانسه، بلژیک و هلند در راستای ممنوعیت حجاب، کشور سوئیس نیز قرار می‌گیرد که به عنوان چهارمین کشور اروپایی ممنوعیت نقاب و حجاب را با ۱۰۱ رای موافق در برابر ۷۷ رای مخالف، به تصویب رساند.

دانش آموزان مسلمان سوئیس نیز گاه با مشکلاتی در این زمینه مواجه هستند. به عنوان مثال چندی پیش دو دانش‌آموز محجبه در سوئیس به خاطر رعایت پوشش اسلامی از تحصیل در مدرسه محروم شدند. (+)

همچنین در سال ۲۰۱۱ دو دختر ۱۴ ساله مسلمان به دلیل استفاده از حجاب در مدرسه تهدید به محرومیت از شرکت در کلاس درس شدند. (+)

گفتنی است در تیرماه سال جاری در پی درخواست مدرسه‌ای در سوئیس از دادگاهی اجرایی مبنی بر لغو ممنوعیت حجاب در این مدرسه، دادگاه اجرایی فدرال این کشور اعلام کرد، ممنوعیت حجاب در مدارس غیرقانونی است. (+)
 

 

به طور کلی مسأله نمایش سمبل های مذهبی در سال های اخیر و به خصوص پس از حادثه تروریستی 11 سپتامبر در اروپا جنجال برانگیز شده است و عمده بحث ها بر حجاب متمرکز است.

به ویژه بحث حجاب از سال ۲۰۰۴ زمانی که فرانسه قانون منع حجاب در مکاتب و نهادهای دولتی را تصویب و اجرا کرد، به بحث داغ در کشورهای غربی تبدیل شد. از آن زمان تاکنون چندین کشور اروپایی از الگوی فرانسه پیروی کرده اند.

منابع:
http://www.ihrc.org.uk/publications/briefings/۵۱۴۲-briefing-freedom-of-religion-in-belgium-and-the-hijab
http://www.tabnak.ir/fa/pages/?cid=۹۱۷۰۱
http://www.faq.ir/index.php/the-news/۱۵۷-newsbelge.html
http://www.dw.de/
http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=۵۴۹۲۹
http://adnisa.wordpress.com/۲۰۱۰/۰۴/۳۰/countries-with-special-laws-on-hijab/
http://mwfpress.com/vdcc.۱q۰a۲bqx۰la۸۲.html
http://mwfpress.com/vdci.wapct۱ayrbc۲t.html
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/ireland/۸۰۲۳۰۷۹/Irelands-Catholic-schools-ban-full-Muslim-veil.html
http://www.thenational.ae/news/world/europe/hijab-sparks-controversy-in-ireland
http://www.teribon.ir/archives/
http://www.donya-e-eqtesad.com/news/۷۳۹۴۶۱/


نظرات شما عزیزان:

سید حسین
ساعت19:17---24 دی 1393
بسیلر عالیه خوتهرم ادامه بده

فاطمه
ساعت15:18---23 دی 1393
وب زیبایی دارید لینک شدید لطفا لینک کنید

آریا
ساعت20:10---21 دی 1393
وبت عالیه

فرهان
ساعت20:34---20 دی 1393
مرسی وبت قشنگه مرسی اگه بتونی چادرای محلی و باس های محلی کشور رو هم بذاری خوبه

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







برچسب ها :


نوشته شده توسط : فاطمه